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Settimana della Cucina Italiana nel Mondo

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Mostra e degustazione.  

Il GeoPortale e il patrimonio immateriale enogastronomico italiano

La cultura culinaria non parla solo di gusti e sapori, ma delle diverse tradizioni, della storia, del paesaggio dei paesi nel mondo. Molti dei piatti della dieta mediterranea hanno origini povere ed appartengono a culture contadine. I piatti più antichi radicano le loro radici nelle tradizioni popolari e si legano alla cultura del paese in modo inscindibile.

L’Italia, da sempre, è luogo di scambi ed interazioni culturali e, sia per motivi storici che geografici, offre una varietà di sapori differenti da regione a regione; le arancine in Sicilia, la polenta in Trentino, la piadina romagnola, la pizza napoletana, il pesto genovese… ogni piatto ha una storia e una cultura che rendono gli italiani orgogliosi della propria cucina e gelosi delle proprie ricette.

Con lo scopo di diffondere il valore culturale della dieta mediterranea, è nato su iniziativa del Ministero dei Beni Culturali e del Turismo e dell’Istituto Centrale per la Demoetnoantropologia il “Geoportale”. Questo portale online permette di localizzare nelle varie città e paesi di Italia un piatto specifico e ne specifica la storia culturale. Per le varie città e i piatti tipici ad esse legati vengono identificate le fiere, i musei, i metodi di lavorazione.

Durante l’evento di inaugurazione de “La Settimana della Cucina Italiana nel Mondo” il pubblico sarà introdotto al Geoportale ed al suo corretto uso attraverso una breve conferenza (in lingua inglese). Seguirà poi l’inaugurazione della mostra, formata da pannelli con audiovisivi (in lingua inglese) per approfondire i rapporti tra paesaggio ed enogastronomia, il concetto di produzione locale e il rapporto tra cultura culinaria e le attività ad essa legate.

In concomitanza alla mostra verrà allestita una degustazione di pietanze tipiche italiane.

Ingresso e buffet gratuito previo prenotazione qui

 

Per visitare il Geoportale della Cultura Alimentare cliccate qui 

 geoportale food and wine

 

The vision (but also the challenge) that guides the Geoportale is to transform data into information and information into knowledge, experimenting with a tool able to recount “pieces of the Food Cultural Heritage” as they really are. If participation is not only “being part of” but is above all making an active contribution to the realization of something, the intent of the project is to promote strategic
collaboration between institutions and communities. The Geoportale was created as an open space, with this inclination. 
(L. Ventura, Director of ICDe)

The Istituto Centrale per la Demoetnoantropologia (ICDe) (Central Institute of Demographic and Ethnographic Anthropology) of the Italian Ministery for Cultural Heritage, Activities and Tourism (MiBACT) promotes, in Italy and abroad, tangible and intangible demographic, ethnographic and anthropological cultural assets and the expressions of cultural diversity present in the area. The institute also promotes research, training, study and dissemination activities, collaborating with universities, public and private bodies and national and international research centres to achieve its institutional goals.
www.idea.mat.beniculturali.it

— About the Geoportale In Italy there are many detailed and well-organized databases dedicated to the country’s cultural heritage. Unfortunately, these are only known to and used by professional persons: they are not therefore an “active” resource for the community (members of the public, economic operators, tourists, etc..). How can we “free” these cultural data? How can we make them “narrate” the country?

The Food Culture Geoportal is a project for the collection, production and dissemination of ethno-anthropological culture related to food, promoted by the Ministry for the Cultural Heritage and Activities.
The idea came after observing the demographic, ethnographic and anthropological approach to the cultural heritage, characterized by a balance between scientific data and shared participation. In this sense, we wanted to “free” this category of cultural heritage, reshaping its communication strategy.
Not a site, not a database, but a way of accessing systemized cultural data, according to a new logic, more popular but scientifically guaranteed, of returning it to the public, the tourist and the economic operator.

— Heritages & Storytelling Our cultural environment is constantly changing: the post-modern and post-industrial era of new communication technologies is shaping a new society of a new oral nature (P. Grimaldi, 2015). A characteristic innovation of the Geoportal are the Micronarration Videos: a new flexible tool to “protocol” and transmit the story of an element of the Intangible Cultural Food Heritage in its historical and contemporary context. It is in fact the narration which restores the identity of the element here and now, wand it is its history, illustrated by a witness, which transforms it into a real heritage site in the cultural and economic sense, for the local area and the country as a whole. The Micronarration videos – based on the consolidated methodology of “The Granaries of Memory” of the University of Gastronomic Sciences of Pollenzo – European Union Prize for Cultural Heritage 2015 – are very short: in about 3’ of effective and fast communication, they leave room simultaneously for personal and contextual testimonies, techniques, raw materials and products. “Storytelling”… as part of a Cultural Heritage.

— How it works There are many ways of using it, starting from the most intuitive: the search for the element (product, location, party) from a “google-like” query bar. What is returned – in addition to access, if possible, to the primary source – is a slim sheet, with the basic fields to understand the information (place, description, links to multimedia files). The sheets can be consulted from a tabular list, from a geographical map, or even through a relational schema, capable of bringing out unexpected links. Currently, there are 9 databases involved, over 10,000 available sheets, with more than 900 multimedia documents and over 5,000 geo-localized elements: figures inevitably all set to grow…

 

  • In collaborazione con: MiBACT — Ministero per i beni e le attività culturali e per il turismo, ICDe — Istituto Centrale per la DemoEtnoAntropologia Leonardo Ventura, Director, Elena Federica Marini BIA srl, Stefania Baldinotti ICDe, Emilia De Simoni ICDe, Rossana Di Lella ICDe